I Plattform jobber politi, Agder-kommuner, frivilligheten og forskere sammen for å forebygge radikalisering, hatkriminalitet og voldelig ekstremisme. I samarbeid med Barnefilmfestivalen tilbyr PLATTFORM – Norsk institutt for forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme, en visning av filmen Olfas døtre 24. april.
Videregående skoler inviteres til å delta på dette arrangementet som starter klokken 08.30, og varer til omtrent 11.30.
Filmen, som kom i 2023, har mottatt en rekke priser, og er nominert til Oscar for beste dokumentar. Språkene elevene møter i filmen er arabisk, fransk og engelsk, og filmen er tekstet på engelsk.
Om filmen:
Denne Oscar-nominerte dokumentaren er en gripende, rå, overraskende morsom og hjerteskjærende historie om en mor som mister to av sine døtre til ISIS. Filmskaperen Kaouther Ben Hania har skapt en helt unik kinoopplevelse ved å blande ekte personer og profesjonelle skuespillere. Resultatet er en sterk og rørende film som gir deg gåsehud og etterlater dype spor.
For mer informasjon om filmen se:
Etter filmen blir det panelsamtale om radikalisering med bakgrunn i filmen.
I panelet sitter:
Olimata Elin Mboge – 18 år, student og medlem i demokratiprosjektet
Yasmin Kenediid Jama – 21 år, student og medlem i demokratiprosjektet
Paris Dawarzarei – 15 år, skoleelev og medlem i demokratiprosjektet
Kjetil Grødum – Forsker i PLATTFORM
Katja H.-W. Skjølberg – Førstelektor ved UiA, Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag
Ingunn Tønnevold Hansen – Leder i PLATTFORM, leder samtalen
Forslag til for- og etterarbeid
I forkant av filmvisningen anbefaler PLATTFORM at elevene som deltar, gis en forståelse av hva de skal se og hva de skal være med på. Se gjerne traileren sammen på skolen i forkant. PLATTFORM anbefaler
også at elevene har noe forkunnskap knyttet opprørene som foregikk i mangel land i Midtøsten og i Nord-Afrika fra 2011, landet Tunisia (geografi og tilknytning til opprør i 2011) og den ekstremistiske gruppen IS, for enklere forstå konteksten i filmen.
Filmen tar opp ulike temaer som kan knyttes til kompetansemål, og kan dermed brukes som en del av undervisningen. Eksempler på relevante kompetansemål i samfunnskunnskap:
• «Utforske hvordan interesser og ideologisk ståsted påvirker våre argumenter og valg av kilder, og reflektere over hvordan det gir seg utslag i forskjellige meninger.»
• «Gjøre rede for sosialisering og drøfte hvordan identiteten og selvfølelsen til ungdom blir påvirket gjennom sosialisering.»
• «Reflektere over hva det innebærer å være medborger, og sammenligne hvordan
politiske systemer er organisert i forskjellige land og områder.»
• «Vurdere hvordan utøvelse av makt påvirker enkeltpersoner og samfunn.»
• «Utforske en utfordring eller en konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte hvordan utfordringen eller konflikten påvirker forskjellige grupper.»